Získejte konečně rovnováhu a buďte fit

08.05.2012

Máte pocit, že byste pro sebe měla něco udělat, ale nejste si zcela jistá, co by to tak mělo být?

Už vám není dvacet a přemýšlíte, jak se postarat o své tělo, aby s přibývajícími lety vydrželo zdravé a fungující. Nějakou tu fyzickou aktivitu občas máte, občas vyrazíte na kolo, procházku či tenis, v zimě na hory. Zdá se vám to ale pořád málo. Uvažujete o pravidelném cvičení, ale nevíte, jestli raději zvolit poskakování na zumbě, aerobik, spinning…? Zpomalte, méně je někdy více.

Láká vás vysportovaná postava à la Madonna? A doopravdy věříte tomu, že dennodenní dření se v posilovně či jinde je to nejlepší, co můžete pro své zdraví udělat? Jen si vzpomeňte, jak „dobře“ jste se cítila, když jste naposledy běžela na pásu. Pot z vás stříká na všechny strany, ale vy si říkáte, že musíte dál, že to přece zvládnete. Musíte zvládnout. Nebo když jste posilovala břišní svaly. Nekonečná řada sedů-lehů. Ještě posledních deset, devět, osm… do břicha vás bere křeč, ale vy to nevzdáváte. Protože přece nesmíte.

Zuby nehty se držíte oblíbené fráze sportovních trenérů „Má-li být cvičení účinné, musíte to cítit“. Jinými slovy, musí vás to bolet. Nicméně je to skutečně nutné?

Když se nad tím střízlivě zamyslíte, ke zdravému tělu a zdravému duchu přece určitě nepasují aktivity uvozené slovy „Musím“ a „Nesmím“. Nemělo by být cvičení a zlepšování fyzického stavu spíš záležitostí příjemnou, obohacující. A nikoliv stresovou? Zkuste nad tím popřemýšlet.

Aby celé tělo fungovalo, jak má, je třeba mít v pořádku svaly. V pořádku ale neznamená „jako z betonu“. Jak říká terapeutka Šárka: „Může přijít kulturista s masivní muskulaturou, ale při vyšetření pak zjistíme, že své svaly vlastně vůbec neumí ovládat, že jim nerozumí. Na druhou stranu může přijít shrbený úředník a své svalstvo má pod kontrolou.“

Proč je tak důležité pro zdravé tělo mít v pořádku svalstvo? „Aby mohlo žít, pohybovat se, reagovat, fungovat,“ objasňuje fyzioterapeutka Šárka .  Budou-li naše svaly připravené reagovat na blížící se zátěž, chcete-li stres, síla se projeví automaticky ve vší parádě.

„Když svaly nefungují, nereagují, jak mají, dochází k jejich přepínání. Což může v důsledku způsobit velmi nepříjemné komplikace v podobě únavy, bolesti, svalové horečky, křečí, zhmoždění nebo přetržení svalu,“ říká fyzioterapeutka Šárka.

Aby bylo vaše cvičení účinné a správné a vy jste se cítila zdravá a fit, je třeba naučit se svému tělu rozumět a držet jej v rovnováze. Jak ale této rovnováhy docílit? Fyzioterapeutka Šárka z MFK Centra se o tom „poradí“ se Systémem MFK.

Proč zrovna MFK? Na rozdíl od jiných fyzioterapeutických metod, kde se u klientů řeší právě konkrétní problém, v MFK kladou kromě jiného důraz i na prevenci, na komplexní rovnováhu. Nejde jen o konkrétní problém, ale především o to, jak se potenciálním komplikacím v budoucnu vyhnout.

Hlavní odlišností MFK je využití speciálního počítačového programu MFK Systém, který byl speciálně vyvinut pro práci fyzioterapeuta. Do něho se zapisují informace získané z vyšetření a program poté sám vyhodnotí příčiny obtíží a doporučí nejvhodnější terapie, z nichž terapeut vybírá. Posléze dokonce terapeuta vede i při jejím provádění. Jedná se o naprostý unikát.

V kombinaci s tím, že terapeuti nevyužívají pouze znalostí z ortopedie a fyzioterapie, ale také z neurologie, psychosomatiky, akupunktury i reflexologie, si můžete být jistá, že když budete v péči MFK, nemusíte si dělat starosti. Vydejte se svému zdravému tělu naproti.

Denisa Nováková