Sportem ku zdraví či k trvalé invaliditě?

01.09.2013

Muži s vyrýsovanými svaly a ženy dokonale symetrické postavy s vosím pasem. Tak vypadá ideál krásy a představa zdravých a vitálních lidí. Současný trend zdravého životního stylu s sebou nese i hesla o zdravém pohybu a cvičení. Některé ženy se tak necítí dostatečně zdravé, dokud denně neuběhnout alespoň x kilometrů a muži dokud si na činkách nevyrýsují pořádné bicáky. I u cvičení však platí zlaté pravidlo, všeho s mírou.

Pokud se domníváte, že vrcholoví sportovci jsou v dokonalé funkční kondici, jste na omylu. Jestliže se člověk rozhodne pro sportovní kariéru, začne překračovat hranice svého těla. Jde pak jen o výkon a vše ostatní jde stranou. A tak seznam sportovců, kteří umírají na infarkt, bude bohužel i nadále růst.

Krása a symetrie versus funkce

Moderní doba vytváří iluzi krásného, vysokého, narovnaného, symetrického člověka, který je zdravý a šťastný. Jenže ve skutečnosti můžete mít plně funkční svalový systém, i když máte metr šedesát, pár kil navíc a trochu se hrbíte. To ovšem v médiích nezaslechnete. Můžete mít tělo daleko pohyblivější, než kterýkoliv vrcholový sportovec, aniž byste denně dělali kliky, a možná právě díky tomu.

Nechci teď v žádném případě lidi odrazovat od pohybu. Můžete posilovat svoje svaly dle libosti, ale pouze v případě, pokud víte, že jsou na zátěž připravené a pokud jim na oplátku věnujete náležitou regeneraci. Tělo si zaslouží vaši péči. Posilujte a pracujte se zdravými svaly. V první řadě je však potřeba uvolnit a ošetřit svaly unavené. Ani velice pozvolným zatížením ze slabého svalu silný neuděláte.

Obecné rady nenahradí znalost skutečného stavu

Říká se, že lidé pracující rukama mají odpočívat při mentální činnosti – knížka, sudoku, atp. Lidé, kteří musí v práci pracovat zejména hlavou, mají odpočívat při sportu – běh, kolo, práce na zahrádce, atp. Jenže co když celý den pracuji na počítači, ruka stále v křeči na myši a pak si jdu navečer s kamarády zahrát frisbee. Výše uvedené pravidlo dodržím, avšak pravá ruka dostane další nálož zátěže. O odpočinku nemůže být ani řeč. Abych mohla správně sportovat, musím vědět, jak na tom mé svaly skutečně jsou a jak se o ně následně starat.

Možná to znáte i z vlastní zkušenosti, sport se stane naplno vaším koníčkem. Společně s trenérem objevujete správnou techniku a začínáte na sobě pracovat. Hormon štěstí se vám dostává do krve a vy s každým dalším pohybem cítíte svoji nově objevovanou sílu. Ovšem v určité chvíli svou kondici přeceníte a jste svědky naprosto zbytečného úrazu – vymknutý kotník, rameno, přetržený sval, atp. Až ve chvíli, kdy podobná situace nastane, vyhledáte odbornou pomoc fyzioterapeuta.

Trenér a terapeut, tým zdravého sportovce

Starost o sportovce by však nemusela začínat až ve chvíli, kdy se nějaký úraz přihodí. Terapeut a trenér mohou společnou spoluprácí namíchat sportovci ten správný koktejl cviků a regenerace pro jeho tělo. Dnes slýcháváme mýty o tom, že když má sportovec osobního terapeuta, tak to musí být už nějaká kapacita, první liga. Kombinace terapeuta a trenéra je však nezastupitelná pro řádnou prevenci a dohled nad tréninkem každého sportujícího člověka.