Taping, novodobý zázrak ve fyzioterapii?

14.08.2013

Tělo polepené barevnými páskami. Určitě jste se s tím už setkali i vy. Obrázky otapovaných olympioniků obletěly celý svět a i v Čechách se s touto technikou brzy doslova roztrhl pytel. Přitom nevídáme tapy zdaleka jen na tělech vrcholových sportovců, dnes se tapuje každý. Jak však tapy doopravdy působí na náš funkční systém? Kdy mají smysl a kdy mohou našemu tělu naopak vážně uškodit? 

Pásky ve všech barvách duhy vypadají velice neškodně, vždyť se jen nalepí na kůži. „Barevný zázrak“, „kouzelné pásky“, „fyzioterapeut do kapsy“, i tyto hlášky padají v souvislosti s tapy.  Co tedy barevné pásky skutečně dělají s tělem? Tape znehybní zcela (pevnou páskou), či částečně (pružnou páskou), zafixovaný sval. Nejde tedy o žádný léčebný obvaz, který namožené místo vyléčí. Jde o podpůrný prostředek, jakými jsou sádry, ortézy, obvazy, atd.

Něco málo z historie

Tapy nejsou takovou novinkou, za jakou ji mnozí považují. Tato technika se začala užívat v USA už před více než sedmdesáti lety. Nejprve byly tapy používány terapeuty u kontaktních sportů, v šedesátých letech se pak rozšířily do celého sportovního světa. V Česku je známe od osmdesátých let. Jako první je u nás používali hokejoví maséři Křížek a Martínek.

 

O funkci tapu je dále důležité říci, že stahuje, což není tak samozřejmé, jak by se mohlo zdát. Pokud chcete vyčerpaný stažený sval skutečně vyléčit, musíte ho naopak uvolnit. Tím, že ho zafixujete, se vyvarujete bolesti, jedná se však jen o dočasné řešení. Sportovci si stahují namáhané části jen pro dočasný výkon. Zapojují tak do pohybu ještě nezdevastované okolní svaly. Současně s tím jim dodává barevná páska pocit jistoty.

Kdy sáhnout po tapu

To ovšem neznamená, že by byl taping k ničemu. V určitých chvílích může být terapeutovi velice prospěšný. Jedná se jednak o případy, kdy je sval či kloub strukturálně poškozen (zlomeniny, tržné rány) a vyžaduje jen částečné znehybnění. V takových případech může být tape vhodnější než sádra nebo ortéza, které znehybní i zdravé funkční části.

Druhý případ použití tapu není u terapeutů příliš používaný. Vychází z předpokladu, že symetricky zatížený funkční systém těla eliminuje bolest. Možná to znáte sami. Když nesete jednu těžkou nákupní tašku v jedné ruce, je to těžší, než kdybyste měli stejně těžké tašky v obou rukách. Člověk má přirozenou tendenci být v rovnováze. Zatěžovat se rovnoměrně. V takových případech je sice unavený, vyčerpaný, ale necítí lokální bolest.

První pomoc proti bolesti

Představme si tedy člověka, který například celý den sedí u počítače a pracuje pouze pravou rukou. Po čase ho začne bolet celá horní pravá část těla. V tuto chvíli nemá smysl stahovat unavené svaly. Ale je zde možnost naopak stáhnout levou horní část těla a vytvořit tak rovnoměrné zatížení. Bolest ramene a zad ustane. Nedojde ovšem k vyléčení svalů.

 

Svaly se mohou vyléčit pouze uvolněním, teplem, masážemi, regenerací. Existuje celá řada technik, přes lymfatické body, míčkování, baňkování, lávové kameny atd. Všechny tyto hřejivé uvolňovací techniky jsou tím správným nástrojem pro léčbu stažených namáhaných svalů. Pokud dáte na vyčerpaný sval tape, přestane vás bolet, přestane plnit svou funkci. Ve stejném rytmu však budete nadále vytvářet unavené svaly, které začnou nahrazovat funkci fixovaného svalu.

Proto než sáhnete po veselých barevných stahovácích, položte si otázku proč, jak a co bude důsledkem. Opravdu byste byli ochotni si podobně zasádrovat nohu nebo dali kolem krku límec? Používejte svůj zdravý rozum a zkuste sáhnout nejprve po šetrnějších metodách, které vám mohou nejen pomoci od bolesti, ale i vrátit funkci.